Bygg din offert i Struqtur

Hur skriver man en offert?

2020-07-27

Det är inte alltid lätt att göra en offert eller anbud till en kund. Däremot finns det vissa viktiga saker du behöver tänka på när du ska skriva en offert som hantverkare. Vi har sammanställt några tips till dig!

En offert är ett erbjudande om en tjänst eller vara med speciella krav, ibland kallar man det även anbud. Man skulle kunna säga att en offert är grunden för ett avtal och ett enkelt sätt att undvika tvister (läs gärna tipsen för att vara tvist-fri).

Oftast ingår följande i en offert:

  • Produktbeskrivning dvs specifikation av tjänst eller vara.
  • Pris dvs per enhet (t.ex. per timme, st eller mil), samt eventuella rabatter, extra avgifter (t.ex. tilläggsavgifter och dröjsmålsränta), ROT-avdrag samt det totala pris. (Priser i offerter ska vara inklusive moms. )
  • Betalnings- och leveransvillkor såsom leveranstid.

Men det kan även vara bra att:

  • Ange hur länge gäller offerten? Om du inte anger något i offerten så är den bindande för säljaren under en ”skälig betänketid” för köparen.
  • Förklara vad vissa uttryck eller förkortningar innebär. Detta för att undvika missförstånd.
  • Ange förseningsvite för att i förväg bestämma vad ersättningen i samband med en försening ska vara och vilka belopp som ska gälla. (Dvs. om du inte har påbörjat eller avslutat arbetet inom den tid som ni kommit överens om.)

Observera att:

  • Kunden kan godkänna offerten både skriftligt och muntligt, därmed har ni ingått ett avtal. Däremot är muntliga överenskommelser svåra och tidskrävande att bevisa och ord mot ord gäller. Oftast får privatpersoner förtur vid en sådan tvist. Därför kan det skiftliga vara att föredra i alla lägen om du vill garanterar att få betalt för det du utför.
  • Om kunden är privatperson så gäller konsumenttjänstlagen. Det innebär om du har sämre villkor för kunden än vad lagen säger så är den delen ogiltig i din offert.
  • Det är bättre att jobba med marginaler, t.ex. om du räknar att jobbet ska ta en vecka så bör du lägga på några extra dagar. Detta ifall det händer oförutsedda händelser som kan påverka ditt arbete.
  • Offerten bör omfatta allt som krävs för att få ett färdigt resultat som man kan börja bruka när arbetet är utfört.

Pris och betalning:

  • Fast pris får inte ändras och genom att kunden accepterar detta innan ni påbörjar arbetet så minskar risken att ni hamnar i en tvist om hur ni utför arbetet och hur tiden fördelas.
  • Vid ungefärligt pris gäller en huvudregel om att det max får överskrida 15%.
  • Vid löpande timpris kan det vara bra att ange ett takpris eftersom då vet kunden vad det kan kosta som mest och ni minskar risken för utdragna diskussioner. Det kan även vara bra att kontinuerligt informera kunden om arbetet, priset och tiden i projektet. T.ex. genom att dela projektet i Struqtur, då kan du bestämma vad kunden kan se. Det är något som Rubins Gräv uppskattar med Struqturs projektverktyg:

Möjligheten att lägga upp bilder från de projekt vi arbetar med är en uppskattad funktion inom vårt företag. Dels så kan kunderna följa sina projekt genom Struqtur och kunna följa utvecklingen via de bilder vi lägger upp samtidigt som vi inom företaget kan använda samma bilder för att uppdatera vår webbsida.

  • Glöm heller inte att ange betalningssätt och när betalning ska ske. Är det när arbetet är utfört, besiktigats eller ett specifikt datum?

Glöm inte bort ångerrätten:

  • Kunden kan ha ångerrätt vid vissa omständigheter, enligt lagen om distansavtal samt avtal utanför affärslokal. Dvs att ångerrätten gäller ifall avtalet, oavsett muntligt eller skriftligt, har ingåtts på distans eller utanför din affärslokal.
  • Detta är en lagstadgad skyldighet som du har och du måste informerar kunden om hen har ångerrätt samt förutsättningarna och följderna att utöva ångerrätten.
  • Andra omständigheter där ångerrätten inte gäller är om ni avtalar bort ångerrätten t.ex. om arbetet ska vara utförd 14 dagar från avtalsdatumet.
  • Vid brådskande reparations- och underhållsarbete gäller inte ångerrätten heller. T.ex. vid läcka eller om en glasruta gått sönder och som måste bytas ut direkt.

Läs mer om lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på Konsumentverket.se.

Bygg och skapa dina offerter i Struqtur!

Genom att skapa offerter i Struqtur får du allt samlat på ett och samma ställe. Du kan skapa obegränsat med olika offertmallar så du snabbt och enkelt kan skicka nya offerter. Innan du har skapat din mall har vi hjälpt dig med rubriker och exempeltext för att du inte ska missa något viktigt när du skriver din offert. Du kan skicka offerterna till kunden via mail och få den accepterad direkt. Du kan även skriva ut för att få det påskrivit med signatur. Boka gärna en demo eller kontakta oss gärna så kan vi berätta mer hur enkelt du kan skapa offerter i Struqtur.

Läs gärna mer på:

Verksamt.se

Konsumentverket.se

Struqtur logo

KONTAKT

031-300 65 20

supportbygg@byggbranschenstruqtur.se

Helgfria vardagar: 09:00-17:00
Lunchstängt: 12:00-12:30

Boka demo
Frågor & svar